DECATHLON - Блог

Кога е време да смениш гумите на велосипеда си?

Не знаеш как да провериш състоянието на гумите на велосипеда си? Ще те преведем през процеса стъпка по стъпка, за да разбереш дали се нуждаят от смяна.

Карането на велосипед с износени гуми може да има нежелани последствия - от намалено сцепление през спукване на гумата до падане. За да намалиш рисковете, в тази статия ще ти помогнем да провериш износването на гумите на велосипеда си. Този бърз метод е приложим за планински, шосейни, гравел, трекинг, градски велосипеди, сгъваеми, BMX велосипеди и др.

Как и защо да проверяваш общото състояние на гумите на велосипеда си?

Гумите са в пряк контакт със земята и играят важна роля за безопасността при колоездене. Ето защо е важно да ги проверяваш редовно и преди всяко каране. Един бърз преглед ще ти даде обща представа.
Частично износена ли е гумата на велосипеда ти или напълно износена?
Правилото е просто - наблюдавай внимателно гумата, която започва да се износва, и никога не отлагай смяната ѝ. Това важи с още по-голяма сила за спортове като планинско, шосейно и гравел колоездене.

Оглеждай внимателно:

Ето основните неща, които трябва да вземеш със себе си, за да се насладиш на всяко хранене:

  • Протектора (частта с шарката и грайферите, която е в контакт със земята).
  • Канта на гумата (страницата на гумата).
  • Износен ли е протекторът на гумата?
    Протекторът е зоната на гумата, която е в пряк контакт със земята, затова се износва естествено. За да определиш дали протекторът е износен, внимателно огледай зоната в средата на гумата.

1. Ако виждаш долния слой под протектора:

В този случай силно препоръчваме да смениш гумата, тъй като този слой под гумата не е устойчив на пробиване. Следователно гумата вече не е сигурна. Износването в тази зона се забелязва лесно - бандажът обикновено е цветен, не е черен.

2. Ако гумата е гладка и не виждаш шарката:

Съветваме те да смениш гумата на велосипеда си. Скоро износването ще стигне до слоя под протектора. По-добре да избегнеш рисковете и да смениш гумата.

Тук например виждаш гума за планински велосипед с износена централна шарка:

Blog Image

Много често шарката на задната капла се износва по-бързо, тъй като спираме повече със задните спирачки (и следователно – със задните гуми).

3. Ако шарката на гумата все още се вижда добре:

Тогава гумата е частично износена. Наблюдавай внимателно гумите си (както предните, така и задните). Много често точно по време на каране ще забележиш кога е време да ги смениш. Например може да не спираш толкова добре или да се хлъзгаш повече, особено при дъжд.

Нашият съвет: сравни задната гума с предната, за да видиш колко е износена, както е показано тук:

Blog Image

4. Как да се забавляваш на къмпинг?

Къмпингът е синоним на забавление. Какво да вземеш зависи от избраната дестинация. Но има някои незаменими вещи. Ето нашите предложения, с които да прекараш пълноценно почивката си.

Колко дълъг е експлоатационният живот на гумите на велосипеда и кога трябва да се сменят? (планински, шосейни, гравел)

Степента на износване на гумите варира в зависимост от вида на велосипеда и от начина на използване. Ще обясним различните видове износване в зависимост от велосипеда. Фокус върху износването на гумите за планински велосипеди
Гумите за планински велосипеди са с централни грайфери (за добро сцепление) и странични грайфери (за сцепление при технични завои и на кален терен). Централните се износват по-бързо от страничните. Както и при автомобилните гуми, централните грайфери, които са в контакт със земята, се изтъркват и каучукът изтънява.
Страничните по-скоро се откъсват. С течение на времето се износват и ти несъзнателно адаптираш карането си. Обръщай внимание на занасянето или необичайната загуба на сцепление, които може да са сигнал за края на живота на гумите.
Накрая, страничните грайфери са по-меки от централните (особено при гумите от висок клас). В резултат на това, колкото по-мека е гумата, толкова по-лесно е да се износят или дори да се откъснат особено на асфалт. Фокус върху износването на гумите за шосейни велосипеди
Ако виждаш бандажната лента (забелязва се промяна в цвета на протектора), смени гумата на шосейния велосипед възможно най-скоро.
В зависимост от марката и от условията, на които излагаш гумите си, има няколко признака на износване, които трябва да те предупредят.

  • Ако забележиш, че протекторът (зоната на гумата, която е в пряк контакт със земята) започва да се сплесква, значи е време да смениш гумата.
  • Ако забележиш пукнатини, микропукнатини или набраздена или преждевременно износена повърхност, гумите трябва да бъдат сменени.

И накрая, ако караш домашен тренажор, за да поддържаш форма, оборудвай каплите със специална задна гума. В противен случай, може да я износиш само за няколко часа каране.

Фокус върху износването на гумите за гравел колоездене

Гумите за гравел имат грайфери в центъра и отстрани. Когато централните вече не се виждат, гумата е износена и трябва да се смени, тъй като вече няма да има никакво сцепление. Същото важи и ако страничните се откъснат по време на по-активно каране.

При полугладки (полуслик) гуми

Полугладките гуми имат грайфери отстрани, но нямат в центъра. Ако виждаш каркаса на гумата, време е да я смениш! Също така, ако страничните грайфери са откъснати, това е знак, че гумата е износена.
За поправка на спукани гуми използвай лепенки за гуми на колело и лепило за гуми на колело. Това ще ти позволи да продължиш да караш безопасно.
Не забравяй да проверяваш и външни гуми за колело. Те също могат да се износват и да имат нужда от смяна.
Разгледай разнообразие от гуми и капли, в зависимост от спецификите на твоето колело ТУК.

Повреден ли е кантът на гумата?

Кантовете на гумите не се износват по естествен начин, обикновено се повреждат при инцидент. Оглеждай ги редовно и внимателно за прорези или деформации. Тези няколко въпроса ще ти помогнат.

1. Има ли разкъсване или сцепване на гумата?

Потърси разкъсвания, цепнатини или дори дупки в канта на гумите. Ако откриеш такива, значи гумата е компрометирана и трябва да бъде сменена незабавно. Понякога дори можеш да видиш вътрешната гума. В този случай рискът от спукване е много висок.
Велосипедистите с безкамерни гуми могат да ремонтират спуканата гума с ремонтен комплект. Това обаче е само временно решение.

Има ли гумата необичайни деформации или напуквания?

Ако е така, значи гумите трябва да бъдат сменени. Карането с недостатъчно напомпана гума може трайно да я повреди. Деформациите или пукнатините много често са свързани с налягането на велосипедните гуми.
Важно е да проверяваш налягането в гумите си поне веднъж месечно и преди всяко каране.

3. Суха ли е гумата?

Велосипедните гуми, които са изложени на атмосферни влияния и се съхраняват на открито, може да се напукат по канта.
Потъркай долната част на гумата (често бежова на цвят) с пръст. Ако се троши, значи е износена.
Съветваме да я смениш и ако е възможно, да я съхраняваш на закрито.

Нашите съвети за поддръжка и защита на велосипедните гуми

В зависимост от производителя на гумите (Btwin, Rockrider, Michelin, Hutchinson, Vittoria и т.н.) и вида на велосипеда (планински, градски, шосеен и т.н.), гумите имат различна продължителност на живота. Продължителността на живота на една гума може да варира от няколкостотин до 10 000 километра, разбира се, в зависимост от стила на каране, интензивността и качеството.

1. Не карай със спаднали гуми

Важно е да напомпваш гумите си правилно и редовно. Много гуми не издържат достатъчно дълго, ако не са правилно напомпани. Гумите губят налягане ден след ден и това е нормално. Недостатъчно напомпаната гума се деформира, остарява преждевременно и бързо се появяват пукнатини по канта.
Нашият съвет: проверявай налягането в гумите си поне веднъж месечно и ги донапомпвай, ако е необходимо. Най-добре е да извършваш тази бърза и проста проверка преди всяко излизане.
Можеш да разглеждаш предложенията ни за ръчни или крачни помпи ТУК.

2. Съхранявай велосипеда си на закрито

Втори съвет: съхранявай велосипеда си на място, защитено от лошото време и атмосферните условия. Така гумите и останалите компоненти на велосипеда ще издържат по-дълго.
Каучукът на гумите е особено чувствителен на температурни промени.